ONTWERP
Als ontwerper heb ik van jongs af aan getekend aan paradewagens voor carnavalsoptochten, bloemencorso's en de Brabantse dag in Heeze. Daarna heb ik als stagiair bij P&P Projects en later als zzp'er kleine zaken ontworpen voor kleine attractieparken, Family Entertainment Centers, minigolfbanen, musea en restaurants. Ook ben ik momenteel (nog steeds) bezig met het ontwerp en de uitvoering van een sprookje bij de speeltuin in Someren.
In 2021 heb ik stage gelopen op de afdeling Ontwerp van de Efteling. Hier heb ik onder de vleugels van Karel Willemen me bezig heb gehouden met het conceptueel ontwerpen van nieuwe ervaringen in de Efteling. Hierbij heb ik gewerkt aan visuals, architectonische sketch-up modellen, Z-brush modellen van figuren en decorobjecten, maquettes en ontwerpdocumenten.
Bij aanvang van het ontwerpproces houd ik ervan om, na het verzamelen van inspiratie en referenties, zo veel mogelijk ideeën te genereren middels het maken van (snelle) schetsen. Van een selectie maak ik daarna combinaties en deelvarianten waaruit dan het uiteindelijke ontwerp gekozen wordt. Vanuit deze uiteindelijke keuze maak ik dan een uitgewerkt ontwerp. Omdat ik ook veel kennis en ervaring heb op het gebied van uitvoering, kan ik gedurende het hele proces (met name de keuze momenten) rekening houden met kostenefficiëntie en het vertalingssucces van ontwerp naar eindproduct.
Ik geloof erin dat je in een zo vroeg mogelijk stadium van het ontwerpproces moet beginnen met schetsen. Ontwerpen met woorden kunnen weliswaar mooi klinken, maar kunnen op papier
toch tegenvallen. De eerste ideeën die je hebt zijn vaak clichématig. Als je deze in een vroeg stadium op papier zet, maak je je hoofd weer leeg zodat de meer originele gedachten de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen.
Ik werk met verschillende media zoals potlood, markers, Photoshop middels een tekentablet, acrylverf en muurverf. Hieronder een selectie van diverse renderingen.
3D ONTWERP
Naast schetsen, tekeningen en digitale renderings is het ook belangrijk om voor productie het ontwerp naar drie dimensies te brengen. Dit kan met (simpele) maquettes, maar ook op de computer. Dit is vooral van belang op het punt waar het ontwerp gedimensioneerd moet worden. Het kan soms ook direct uitgevoerd worden d.m.v. 3D printen en middels CNC machines.
Programma's waarin ik kan werken zijn:
- Sketchup (vooral handig als een complexere ruimte of gebouw visueel interessant uitgewerkt moet worden)
- Z-Brush (voor beelden en objecten met veel detail en vormgeving)
- Solidworks/Inventor (voor werkvoorbereiding waar dimensionering van belang is, voorbeelden zichtbaar bij 'uitvoering')