top of page
DSC_0182.jpg

OVER MEZELF

VAN JONGE FAN TOT GEPASSIONEERD PRETPARKBOUWER

Mijn naam is Patrick van Meijl, ik ben 25 jaar en woon in Someren-Eind.

Ik studeer Industrieel Product Ontwerp (IPO)aan de Fontys Hogeschool in Venlo. Daarnaast ben ik als zzp-er werkzaam als vormgever en animatronicus met mijn bedrijf Parrot Theming.

 

Vanaf mijn kindertijd ging ik geregeld naar de Efteling en Disneyland Parijs, waar ik helemaal versteld stond van attracties zoals Fata Morgana en Phantom Manor. Ik voelde me in een andere wereld in het Sprookjesbos en Adventureland.

Toen ik ouder werd, onderzocht ik in boeken en op het internet hoe dergelijke attracties en themagebieden gemaakt worden. Ik wist vanaf toen: dat ga ik later doen. Ik vond het ongelofelijk, hoeveel artistiek vakmanschap, engineering en slimme uitvindingen komen kijken bij de totstandkoming van zulke zaken. En natuurlijk zat ik te watertanden bij de prachtige ontwerpen van o.a. Ton van de Ven, Tom Thordason, Don Carson, Michel Den Dulk en John Hench.

 

Al op de basisschool maakte ik bij handvaardigheid maquettes van zelf bedachte attracties en hielp ik mee met de carnavalswagen van onze buurt door te ontwerpen, vorm te geven, en later ook door animatronics te maken.

Op het einde van mijn middelbare school kwam ik voor het eerst in aanraking met het vervaardigen van dingen voor themaparken tijdens een zomerbaantje bij P&P Projects. Hier heb ik voor het eerst gewerkt met materialen zoals polyester, polyurethaan en siliconerubber. Ik zag hoe thematisering voor nieuwe attracties tot stand kwam. Na afloop van deze baan gebruikte ik het verdiende geld om mijn eigen voorraad materialen te kopen. Zo heb ik mezelf daar thuis verder in bekwaamd en objecten gemaakt met mallen en polyester. Daarnaast ben ik projecten gaan realiseren bij de Mini Efteling en heb ik een sprookje gebouwd in onze lokale speeltuin.

 

Inmiddels heb ik als zelfstandig ondernemer meerdere projecten aangenomen op project- en uur-basis en heb ik diverse objecten, beelden, mechanieken, animatronics, show-controll en installaties mogen realiseren voor bekende en minder bekende pretparken en FEC's in het binnen- en buitenland.

Zo heb ik de afgelopen jaren als vormgever aan veel nieuwe attracties voor de Efteling mogen meewerken. En heb ik in 2021 stage mogen lopen op de afdeling Ontwerp van de Efteling

 

Hoewel ik vormgeving en animatronics altijd leuk en interessant zal vinden, blijft ontwerpen mijn grootste passie. Ik zou me in de toekomst graag meer op het ontwerpen van projecten voor themaparken willen richten.

OPLEIDING

Op de middelbare school heb ik HAVO Technasium gedaan. Dit betekende dat ik 6 uur per de week in een team werkte aan opdrachten voor echte opdrachtgevers. Voorbeelden van opdrachten zijn: het ontwerp van een leeuwenverblijf in Dierenrijk, een nieuwe gezonde snack voor Beckers en een procesverbetering voor Vlisco. Voor elk van deze opdrachten hebben we een ‘pakket van eisen en wensen’ op moeten stellen, onderzoek gedaan en maquettes, prototypes, verslagen en presentaties moeten maken. Ik was hier altijd heel erg voor gemotiveerd omdat het echte opdrachten betrof. Dit was het vak waarvan ik nu nog steeds vind dat ik er het meest van geleerd heb.

Als eindopdrachten bij het Technasium heb ik een ontwerp gemaakt voor het hoofdgebouw van een golfterrein en een bewegingsmechaniek bedacht voor een Darkride van P&P Projects.

 

Na de Havo ben ik Industrieel Product Ontwerp (IPO) gaan studeren aan de Fontys Hogeschool in Venlo. Wat mij erg aanspreekt aan de opleiding is dat ik veel vakken gemeenschappelijk krijg met Werktuigbouwkunde (aangezien animatronics mij ook nog steeds aanspreekt) en dat ik daardoor leerde een ontwerp technisch te onderleggen. Dit betekent enerzijds dat ik kan ontwerpen op basis van een doelgroep en doelstelling; ik doe onderzoek, pas ontwerpmethodieken toe en maak keuzes die ik kan onderbouwen. Anderzijds kan ik ook zorg dragen voor het technische gedeelte van een ontwerp. Ergonomische maten berekenen, bijvoorbeeld hoe hoog een niveauverschil moet zijn zodat 95% van alle kinderen van 6 dezelfde zichthoogte hebben als 85% van 20-45 jarigen. Tevens kan ik mijn ontwerp toetsen op kosteneffectieve uitvoerbaarheid.

Ik volg bij mijn studie vakken als kleurenleer, tekenen en schetsen, methodologie, vormstudie, ruimtelijk denken, design geschiedenis, dynamica, statica, materiaal wetenschappen en ontwerp voor productie.

bottom of page